Algemene voorwaarden

Artikel 1. Definities

NET=NET: de bestaande en eventuele toekomstige vennootschappen dewelke met N=N BV (0730.714.163) verbonden zijn en die in het kader van het verrichten van activiteiten van huishoudelijke aard erkend door de Vlaamse Overheid, departement werk en sociale economie.

Gebruiker: de particulier die beroep doet op de dienstverlening die door NET=NET wordt georganiseerd.

Werknemer: de persoon, die een arbeidsovereenkomst in het kader van de dienstencheques heeft aangesloten bij NET=NET (“huishoudhulp”).

Thuishulp van huishoudelijke aard: schoonmaak van de woning met inbegrip van ramen wassen en strijken, klein occasionele naaiwerken, kleine occasionele boodschappen en bereiden van maaltijden.

Strijkdienst: dienst aangeboden door NET=NET, waarbij de Gebruiker zijn strijk brengt naar een door NET=NET erkend strijkpunt.

Hoofdzetel: de hoofdzetel omvat volgende adressen:

  • Kloosterpoort 48a, 3960 Bree

  • Hoogstraat 46 bus 2, 3670 Oudsbergen

 

Artikel 2. Algemene bepalingen

Onderhavige algemene voorwaarden zijn van toepassing voor het aanwenden van dienstencheques als betaalmiddel door de Gebruiker in het kader van het leveren van Thuishulp van huishoudelijke aard door NET=NET en diens Werknemers.

Deze voorwaarden beheersen de rechtsverhouding tussen NET=NET en de Gebruiker. Zij zijn opgesteld in overeenstemming met de Wet van 7 juli 2001 tot bevordering van de buurtdiensten en banen en het Koninklijk Besluit van 12 december 2001 betreffende de dienstencheques.

De ongeldigheid, niet-toepasbaarheid of onwettelijkheid van één van de bepalingen in deze algemene voorwaarden leiden in geen geval tot de ongeldigheid of nietigheid van de andere bepalingen in deze algemene voorwaarden.

NET=NET kan haar opdracht overdragen aan een andere erkende onderneming of aan een verbonden groepsvennootschap die alle rechten en plichten overneemt zoals omschreven in deze algemene voorwaarden.

De Gebruiker verbindt zich ertoe om bij wijziging van zijn persoonlijke contactgegevens dit onmiddellijk kenbaar te maken aan NET=NET. Bij gebrek aan deze mededeling draagt de Gebruiker het risico van het niet ontvangen van correspondentie (met inbegrip van de facturatie).

 

Artikel 3. Toegelaten activiteiten

Ingevolge de Wet van 20 juli 2001 tot bevordering van de buurtdiensten en banen en het Koninklijk Besluit van 12 december 2001 betreffende de dienstencheques zijn enkel Thuishulp van huishoudelijke aard, waaronder volgende activiteiten, toegelaten ten gunste van Gebruikers van wie de hoofdverblijfplaats in het Vlaams Gewest gelegen is:

  • Woning schoonmaken en ramen poetsen;

  • Occasioneel naaiwerk;

  • Strijken en wassen;

  • Maaltijden bereiden;

  • Vervoer van personen met beperkte mobiliteit;

  • Kleine occasionele boodschappen.

Deze opsomming is limitatief.

De Gebruiker verklaart op de hoogte te zijn dat het verboden is de Werknemer van NET=NET in het kader van dienstencheques aan het werk te stellen voor andere taken dan hierboven beschreven. In voorkomend geval kan een schending van deze bepaling aanleiding geven tot een onmiddellijke beëindiging van de samenwerking tussen de Gebruiker en NET=NET. De gebruiker verbindt zich ertoe in geen geval de werknemer andere activiteiten dan Thuishulp van huishoudelijke aard te doen verrichten. Activiteiten zoals kinderopvang, verzorging van dieren en onderhoud van hun behuizing alsook van beroepslokalen zoals fabrieksgebouwen, winkels, dokters- en tandartspraktijken, commerciële bureauruimtes, gemeenschappelijke trappenhallen… zijn niet toegelaten

De Werknemer die prestaties levert mag geen bloed en/of aanverwant tot in de tweede graad zijn van de Gebruiker of één van diens gezinsleden. Concreet wil dit o.a. zeggen dat de Werknemer die de prestaties levert o.a. niet mag werken bij zijn/haar:

  • Ouders, grootouders, schoonouders, schoongrootouders

  • Eigen kinderen, kleinkinderen

  • Eigen broers en zussen, schoonbroers, schoonzussen

Tevens mag de Werknemer niet dezelfde verblijfplaats hebben als de Gebruiker of één van diens gezinsleden.

Bij miskenning van deze bepalingen behoudt NET=NET zich het recht om de reële schade te verhalen op de Gebruiker.

 

Artikel 4. Algemene afspraken

De Werknemer mag niet roken tijdens het werk, tenzij hij hiervoor de toestemming van de Gebruiker heeft gekregen.

Indien de Werknemer bij de Gebruiker meer dan 6 uren aaneensluitend moet werken, heeft hij recht op een onbetaalde pauze van 30 minuten bij deze Gebruiker.

De Werknemer mag niet telefoneren tijdens de werkuren, tenzij het noodzakelijk is voor de dienst of voor dringende familiale omstandigheden. Hiervoor mag gebruik gemaakt worden van het telefoontoestel van de Gebruiker. In uitzonderlijke gevallen kan de Werknemer de toestemming krijgen om te telefoneren en zijn gsm aan te zetten.

De Werknemer is tijdens en na de dienstverlening eraan gehouden geheimen en/of informatie van persoonlijke of vertrouwelijke aard, waarvan hij tijdens de uitoefening van het werk kennis heeft genomen, niet bekend te maken en in elk geval de nodige discretie aan de dag te leggen.

De Gebruiker zal zich net zoals NET=NET onthouden van iedere daad van geweld, pesterijen of van ongewenst seksueel gedrag op het werk ten aanzien van de Werknemer. De bepalingen van de Wet van 11 juni 2002 betreffende de bescherming tegen geweld, pesterijen en ongewenst seksueel gedrag op het werk zijn op hen van toepassing.

Daarenboven zal NET=NET verantwoordelijk zijn voor de naleving van de bepalingen van de Wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk en de uitvoeringsbesluiten, alsook voor de bepalingen van het Koninklijk Besluit van 17 mei 2007 betreffende de bescherming tegen geweld, pesterijen of van ongewenst seksueel gedrag op het werk.

NET=NET waakt erover dat een kwaliteitsservice geboden wordt door competente Werknemers. Een kwaliteitsplan wordt in samenspraak met de Gebruiker opgesteld en zal opgevolgd worden door NET=NET. De Gebruiker zal de mogelijkheid hebben om de verantwoordelijke van NET=NET in te lichten over iedere klacht of ontevredenheid over de Werknemer. Hij zal in dat geval, als verschillende verbeteringspogingen hun vruchten niet hebben afgeworpen, vervangen worden door een andere Werknemer die beter past. In elk geval zullen de Gebruiker en NET=NET pogen ertoe te komen dat de gepaste werknemer bij de Gebruiker kan blijven als aangestelde werknemer.

NET=NET behoudt zich het recht voor om ten alle tijden controle uit te voeren op het te leveren of geleverde werk. Zowel de Gebruiker als de Werknemer verlenen hun medewerking aan de door NET=NET uitgevoerde controles, waaronder maar niet beperkt tot het verschaffen van toegang tot de woning. De Werknemer staat onder het hiërarchisch gezag, leiding en toezicht van NET=NET. Bij problemen contacteert de Gebruiker en/of de Werknemer NET=NET. NET=NET zal de klacht dan onderzoeken met de gepaste ernst en urgentie.

Indien de Gebruiker een van de bepalingen van de overeenkomst schendt, en hierdoor de prestaties ook niet konden worden geleverd conform de overeenkomst, zal de Gebruiker een vergoeding verschuldigd zijn de overeenstemt met de prestaties die niet konden worden geleverd.

Indien de gebruiker uit hoofde van dit contract een vordering tot terugbetaling heeft tegenover NET=NET, heeft de gebruiker recht op dezelfde vergoeding ingeval NET=NET in gebreke zou blijven.

 

Artikel 5. Vergoeding

A. Dienstencheques

Papieren dienstencheques: op het einde van elke dienstverlening dient de Gebruiker de gepresteerde uren omgerekend in dienstencheques mee te geven aan de Werknemer. Indien de Gebruiker niet aanwezig is, zullen deze worden klaargelegd op een afgesproken plaats.

De Gebruiker zorgt ervoor dat hij al deze dienstencheques heeft ondertekend. De dienstencheques moeten worden ingevuld op datum van de gepresteerde dagen, waarbij enkel gebruik gemaakt zal worden van blauwe of zwarte inkt. De Gebruiker is als enige verantwoordelijk voor de betaling, de echtheid, de geldigheid en het ondertekenen van de dienstencheques. Bij miskenning van deze bepalingen behoudt NET=NET zich het recht om de reële schade te verhalen op de Gebruiker en de dienstverlening op te schorten en/of te  beëindigen.

Elektronische dienstencheques: de Werknemer registreert zijn/haar prestaties elektronisch via het daartoe bestemde portaal. De Gebruiker staat in voor de online bevestiging van de prestaties. De Gebruiker dient steevast over voldoende dienstencheques te beschikken in zijn elektronische portefeuille.

Indien het contract betrekking heeft op elektronische dienstencheques erkent de gebruiker te weten dat hij deze bij het uitgiftebedrijf dat namens de overheid de cheques beheert (Pluxee) dient te bestellen, beheren, bevestigen en betalen. De gebruiker verklaart kennis genomen te hebben van de gebruiksvoorwaarden van Pluxee bij de ondertekening van de overeenkomst.

Indien er door nalatigheid gedurende 6 gepresteerde weken geen dienstencheques in bezit zijn van NET=NET, is NET=NET genoodzaakt de hulp tijdelijk dan wel definitief stop te zetten en is, na ingebrekestelling met een laatste remediëringstermijn, een vergoeding verschuldigd aan NET=NET die gelijk is aan het equivalent van de gepresteerde prestatiesdiensturen vermenigvuldigd met de reële inruilwaarde van de dienstencheques.

Buiten een straal van 15 km vanaf de woning van de Werknemer zal de Gebruiker zelf instaan voor de vervoerskosten volgens de berekening van NET=NET.

B. Administratieve vergoeding voor gebruikers die gebruik maken van de Thuishulp van huishoudelijke aard

De Gebruiker is bovenop de vergoeding (via dienstencheques) voor de Thuishulp van huishoudelijke aard een vergoeding verschuldigd die strekt tot het dekken van de diverse omkaderingskosten (zijnde o.a. preventie en welzijn op het werk, administratiekosten, verwerking dienstencheques, opleidingen, vertrouwenspersoon,…), hierna ‘administratieve vergoeding’. De administratieve vergoeding bedraagt  2,00 euro per gepresteerd (of gepland maar niet tijdig geannuleerd) arbeidsuur. De administratieve vergoeding wordt per kwartaal, na afloop van het desbetreffend kwartaal, gefactureerd.

Er geldt telkens per Gebruiker een minimale afname van de Thuishulp van huishoudelijke aard  van 18 arbeidsuren per kwartaal. Indien de Gebruiker minder dan 18 uren in een kwartaal aan Thuishulp van huishoudelijke aard  zou afnemen dan blijft de gebruiker een administratieve vergoeding schuldig op basis van 18 arbeidsuren met betrekking tot het kwartaal. Wanneer een nieuwe Gebruiker in een  kwartaal voor het eerst beroep doet op Thuishulp van huishoudelijke aard wordt de minimumafname pro rata gedaan voor elke resterende maanden (incl. de maand waarin de eerste prestatie werd verricht) tot het einde van het desbetreffend kwartaal.

De administratieve vergoeding is per kwartaal te betalen op basis van een door NET=NET opgestelde digitale factuur. Indien de Gebruiker kiest voor een papieren versie, dan dient de Gebruiker NET=NET hiervoor per aangetekende brief of per email op de hoogte te brengen, bij gebreke waaraan NET=NET een digitale factuur zal sturen op het aangegeven emailadres. De betaaltermijn van de facturen is 14 dagen na verzending van de factuur. De betaling dient te geschieden middels overschrijving of via domiciliëring.

De Thuishulp van huishoudelijke aard  kan maar worden verdergezet mits betaling van de administratieve vergoeding door de Gebruiker. Eventuele bezwaren m.b.t. het betaalverzoek dienen op straffe van verval door de Gebruiker binnen 14 dagen ter kennis worden gebracht van NET=NET. Dit kan per aangetekende brief of per email.

NET=NET behoudt zich het recht voor om de administratieve bijdrage eenzijdig te verhogen en/of de wijze en modaliteiten van de berekening of facturatie eenzijdig te wijzigen. In geval van een dergelijke aanpassing zal NET=NET de Gebruiker hiervan op de hoogte stellen. De Gebruiker wordt hiervan tijdig geïnformeerd en zal in dit geval over een redelijke termijn van 2 weken beschikken om de samenwerking kosteloos per aangetekende brief te beëindigen.

C. De administratieve vergoeding voor Gebruikers die gebruik maken van Strijkdienst

De Gebruiker is een administratieve vergoeding verschuldigd van 5,00 euro per maand. Deze wordt per semester gefactureerd aan de gebruiker. Een semester loopt telkens van 1 januari tot en met 30 juni en van 1 juli tot en met 31 december van het kalenderjaar. Wanneer een nieuwe Gebruiker in een semester voor het eerst beroep doet op Strijkdienst wordt de administratieve vergoeding per maand verschuldigd vanaf de maand van opstart tot het einde van het desbetreffend semester.

De administratieve vergoeding is per semester te betalen op basis van een door NET=NET opgestelde digitale factuur. Indien de Gebruiker kiest voor een papieren versie, dan dient de Gebruiker NET=NET hiervoor per aangetekende brief of per email op de hoogte te brengen, bij gebreke waaraan NET=NET een digitale factuur zal sturen op het aangegeven emailadres. De betaaltermijn van de facturen is 14 dagen na verzending van de factuur. De betaling dient te geschieden middels overschrijving of via domiciliëring. De dienstverlening van de Strijkdienst kan maar worden verdergezet mits betaling van de administratieve vergoeding door de gebruiker.

Indien een Gebruiker de dienstverlening met NET=NET opzegt, dan is er geen pro rata terugbetaling van de vergoeding voor de resterende maanden. Eventuele bezwaren m.b.t. het betaalverzoek dienen door de Gebruiker binnen 14 dagen ter kennis worden gebracht van NET=NET. Dit kan per aangetekende brief.

NET=NET behoudt zich het recht voor om de administratieve bijdrage eenzijdig te verhogen en/of de wijze en modaliteiten van de berekening of facturatie eenzijdig te wijzigen. In geval van een dergelijke aanpassing zal NET=NET de Gebruiker hiervan op de hoogte stellen. De Gebruiker wordt hiervan tijdig geïnformeerd en zal in dit geval over een redelijke termijn van 2 weken beschikken om de samenwerking kosteloos per aangetekende brief te beëindigen.

D. Wanbetaling

Indien de Gebruiker in gebreke blijft  inzake de overhandiging of betaling van dienstencheques, de administratieve vergoeding of enige andere geldsom verschuldigd in verband met deze algemene voorwaarden te vergoeden, zal hij hiervoor schriftelijk worden aangemaand. De eerste herinnering is volledig kosteloos. Indien de Gebruiker nadien nog steeds in gebreke blijft tot tijdige betaling is er een bijkomende administratieve kost per schriftelijke aanmaning van 7,50 euro plus het op dat moment geldende posttarief.

Indien er geen gevolg wordt gegeven aan de eerste herinnering (bij achterstallige dienstencheques), dan heeft NET=NET het recht op een vergoeding gelijk aan de gepresteerde uren waarvoor geen dienstencheques werden afgeleverd vermenigvuldigd met de reële inruilwaarde (op moment van het ontstaan van de schuld) van de dienstencheques.

Alle onbetaalde vervallen bedragen zullen van rechtswege verhoogd worden met een forfaitaire schadevergoeding. Deze wordt als volgt berekend:

  • Indien het verschuldigde saldo lager of gelijk aan 150,00 euro is dan bedraagt de schadevergoeding 20,00 euro.

  • Indien het verschuldigde saldo ligt tussen 150,01 euro en 500,00 euro dan is de schadevergoeding 30,00 euro vermeerderd met 10% van het verschuldigde bedrag.

  • Indien het verschuldigde saldo meer is dan 500,00 euro dan is de schadevergoeding 65,00 euro vermeerderd met 5% van het verschuldigde bedrag, met een maximum van 2000,00 euro als het verschuldigde bedrag hoger is dan 500,00 euro

Achterstallige betalingen zullen van rechtswege ten bate van NET=NET verhoogd worden met de wettelijke interesten.

De interesten worden als volgt berekend:

  • Voor de ontbrekende dienstencheques: vanaf de kalenderdag die volgt op de dag waarop de kosteloze herinnering werd verzonden;

  • Voor de administratieve vergoeding: vanaf de kalenderdag die volgt op de dag waarop de kosteloze herinnering werd verzonden;

Ingeval van niet-betaling heeft NET=NET het recht om de samenwerking onmiddellijk stop te zetten, zonder enige opzegtermijn of vergoeding.

 

Artikel 6. Hygiëne en veiligheid

A. Algemeen

De Werknemer moet ten alle tijden in hygiënische en veilige omstandigheden kunnen werken. Bij herhaaldelijke inbreuken kan de hulp worden stopgezet zonder vergoeding of opzegtermijn.
In geval van besmettelijke ziekten (bv. Covid-19) van de Gebruiker of één van diens gezinsleden zal de Gebruiker onmiddellijk NET=NET verwittigen.

B. Materiaal

De Gebruiker verbindt er zich toe om voor de gevraagde activiteiten de nodige materialen (stevige trapladder van 3 tredes, aftrekker met lange steel, verschillende poetsdoeken,..) en producten (géén zuurhoudende producten en chemicaliën!) ter beschikking te stellen en voor degelijke arbeidsomstandigheden te zorgen (betreffende hygiëne, huisdieren, omgevingstemperaturen, elektrische veiligheid van de gebruikte toestellen, ergonomie,…). In artikel 19 van deze algemene voorwaarden kan er meer informatie gevonden worden inzake o.a. verboden producten en aandachtspunten inzake veiligheid van de Werknemer.

Zuurhoudende producten en chemicaliën worden niet gebruikt door de Werknemer. Indien de Gebruiker deze producten toch laat gebruiken bij het onderhoud van zijn woning, is dit volledig op eigen verantwoordelijkheid. Vermijd daarom alle schoonmaakproducten op basis van zure of schadelijke stoffen. Leg steeds duidelijk aan de Werknemer uit hoe ze uw schoonmaakproducten dient te gebruiken en op welke oppervlakten u uw producten gebruikt. De Gebruiker verbindt zich ertoe om de Werknemer geen kunst te laten poetsen of verplaatsen tenzij op eigen verantwoordelijkheid van de Gebruiker.

Indien de Gebruiker schade lijdt ten gevolge van het materiaal dat hij zelf ter beschikking stelt en wat in strijd is met bovenstaande bepalingen, kan deze niet verhaald worden op NET=NET.

 

Artikel 7. Afwezigheid Werknemer

NET=NET streeft naar een kwalitatieve uitvoering door competente medewerkers op het afgesproken schema. NET=NET brengt, in de mate van het mogelijke, minstens 3 dagen vooraf de Gebruiker op de hoogte van eventuele wijzingen in het werkschema. Op zaterdag, zon –en feestdagen wordt er niet gewerkt door de Werknemers. Bij een niet te voorziene omstandigheid (ziekteverlof, verlof wegens overmacht of omstandigheidsverlof) wordt de Gebruiker zo snel mogelijk verwittigd door de Werknemer of door het betreffende kantoor van NET=NET.

Indien de Werknemer wordt verhinderd door onvoorziene omstandigheden of overmacht kan er geen vergoeding van welke aard dan ook gevorderd worden door de Gebruiker.

Indien mogelijk wordt een vervanging voorzien, doch deze kan niet worden verzekerd. Bij een vervanging kan er wel een wijzing van de werkuren en het werkschema (uur, dag en datum) optreden.

Indien de Werknemer te laat of niet verschijnt bij de Gebruiker, verwittigt de gebruiker onmiddellijk NET=NET.

 

Artikel 8. Afwezigheid Gebruiker

De Gebruiker kan de dienstverlening tijdelijk annuleren. De gebruiker kan maximaal 6 planningsdagen  per jaar kosteloos de dienstverlening afzeggen.

Indien de Gebruiker annuleert, moet dit minstens 14 dagen op voorhand gemeld worden bij het NET=NET kantoor waaronder de Gebruiker ressorteert. Dit kan door middel van een aangetekende brief of een e-mail aan het betreffende kantoor:

Indien de Werknemer op de afgesproken dag bij de Gebruiker komt en het werk niet kan aanvatten omdat de Gebruiker nalatig is (vb. geen toegang tot de woning verschaffen), worden ook de normale werkuren aangerekend aan de Gebruiker zoals verder in dit artikel gespecifieerd.

Sporadische verandering aan het uurrooster zijn mogelijk, maar enkel mits beide partijen (de Gebruiker en de Werknemer) dit overeenkomen en enkel na akkoord NET=NET.

Indien de bovenstaande afspraken niet worden nageleefd, is een vergoeding verschuldigd aan NET=NET die gelijk is aan het equivalent van de geplande prestaties vermenigvuldigd met de reële inruilwaarde van de dienstencheques zoals NET=NET deze ontvangt van de erkende uitbetalingsinstelling Pluxee.

 

Artikel 9. Verlies en diefstal

De Gebruiker dient steeds de nodige voorzichtigheid in acht te nemen wat betreft geld en waardevolle zaken die zich op de plaats van de dienstverlening bevinden. Bij vermoeden van diefstal dient de Gebruiker steeds NET=NET te verwittigen. Dit kan de Gebruiker doen per aangetekende brief of per e-mail (info@netisnet.be). Bij diefstal dient de Gebruiker onmiddellijk aangifte te doen bij de politiediensten om een proces-verbaal te laten opmaken.

Eventuele klachten kan u steeds melden aan NET=NET.

Hoewel NET=NET streeft naar een degelijke screening van haar Werknemers, is het op generlei wijze aansprakelijk voor gebeurlijke gevallen van diefstal of verlies.

De Werknemer bewaart de huissleutel van de gebruiker enkel indien de Gebruiker daartoe schriftelijk de toelating (dit is de sleutelverklaring) geeft en NET=NET hiervan op de hoogte werd gebracht met een kopie van de getekende sleutelverklaring. De Gebruiker aanvaardt hierbij dat hijzelf te allen tijde verantwoordelijk blijft voor het verlies van de sleutels.

 

Artikel 10. Schade

NET=NET is verzekerd voor schade aan toevertrouwde goederen en lichamelijke schade. De aansprakelijkheid van NET=NET is beperkt tot de schade aan goederen of lichamelijke schade die het rechtstreeks gevolg is van het niet correct uitvoeren van de activiteiten.

In geval van schade aan goederen is de Gebruiker er, op straffe van verval van schadevergoeding, toe gehouden NET=NET binnen de 7 dagen per aangetekende brief of per e-mail (info@netisnet.be) op de hoogte te stellen. De kennisgeving gaat steeds gepaard met een herstelnota en bewijs van de geleden schade. De vrijstelling ten laste van de Gebruiker bedraagt 10% van de waarde van de schade met een minimum 350,00 euro en een maximum van het bedrag dat de verzekeringsmaatschappij effectief uitkeert onder de aansprakelijkheidsverzekering van NET=NET.

De verzekeringsmaatschappij houdt bovendien rekening met de waarde van het goed op het moment van de schade. Bovendien is NET=NET niet verantwoordelijk voor reeds bestaande schade en/of door de Gebruiker gekende gebreken. De reeds aanwezige schade moet steeds germeld worden aan NET=NET.

Kunstwerken vallen niet onder te verzekeren schade. De schade aan kunstobjecten zal dan ook volledig ten laste zijn van de gebruiker, tenzij in geval van zware fout, herhaalde lichte fout of opzet van de Werknemer.

Eventuele schade die toegebracht werd door een fout of nalatigheid van een werknemers van NET=NET ontslaat de gebruiker niet van zijn verplichting tot betaling van de geleverde prestaties.

 

Artikel 11. Duur en opzeg van de dienstverlening

De dienstverlening wordt aangegaan voor onbepaalde duur van de ondertekening van de overeenkomst.

De dienstverlening is door beide partijen opzegbaar. Zowel de gebruiker als NET=NET kan de dienstverlening beëindigen mits een inachtname van 4 weken per aangetekende brief of per email. Gedurende de opzegtermijn blijft de dienstverlening lopen en blijven de algemene voorwaarden zoals bepaald onder deze algemene voorwaarden ten alle tijden van toepassing. De opzeg loopt pas teneinde als het gepland aantal te presteren uren, effectief gepresteerd zijn. Indien de deze bepalingen inzake de  opzeg niet gerespecteerd worden, dan zal een schadevergoeding gelijk aan de reële inruilwaarde van de dienstencheque per normaal gepresteerd uur verschuldigd zijn en dit voor de resterende opzegperiode. De wekelijks normaal gepresteerde uren worden beoordeeld op basis van de normale weekplanning.

De dienstverlening vervalt automatisch op dezelfde dag dat de overheid besluit de fiscaliteit en/of subsidiëring van de activiteit rond de dienstencheques stop te zetten of significant te wijzigen.

 

Artikel 12. Briefwisseling

Alle briefwisseling dient steeds te worden geadresseerd aan de hoofdzetel. Briefwisseling aan een ander adres wordt als niet-ontvangen beschouwd.

 

Artikel 13. Non-discriminatie

NET=NET biedt de Gebruiker een kwaliteitsdienstverlening aan, die het respect voor de menswaardigheid, de persoonlijk levenssfeer, de ideologische, filosofische of godsdienstige overtuigingen, het klachtenrecht, de informatie aan de inspraak van de Gebruiker en de Werknemer waarborgt en die rekening houdt met de sociale leefsituatie van de Gebruiker en de Werknemer. Ten opzichte van de Werknemers en de Gebruikers wordt er geen onderscheid gemaakt op grond van geslacht, etnische afkomst, handicap, seksuele geaardheid, filosofische of godsdienstige overtuiging en leeftijd bij het aanbieden en het toegankelijk stellen van de dienstverlening.
(Conform de Wet van 25 februari 1993 tot oprichting van een centrum voor gelijkheid van kansen en racismebestrijding en conform het decreet van 8 mei 2002 houdende evenredige participatie op de arbeidsmarkt).

 

Artikel 14. Camerabewaking

Het is de Gebruiker verboden om de huishoudhulp te filmen in de woning. Beelden of inlichtingen die worden verkregen door videobewaking zijn onbruikbaar en vormen een schending op het recht op de persoonlijke levenssfeer van de Werknemer.

 

Artikel 15. Verwerking en bescherming persoonsgegevens

NET=NET verzamelt en verwerkt de persoons- en/of bedrijfsgegevens die van de Gebruiker ontvangen worden met het oog op de uitvoering van de dienstverlening, het klantenbeheer, de aankopen, de boekhouding en directe marketingactiviteiten.

De verwerking van persoonsgegevens gebeurt steeds in overeenstemming met de geldende Belgische en Europese privacy reglementering, onder meer de Europese Verordening 2016/679 van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (de ‘AVG’ of de ‘GDPR’). NET=NET verklaart dat zij als verantwoordelijke voor de verwerking van de Belgische privacywetgeving naleeft, evenals de bepalingen van de GDPR/AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) vanaf haar inwerkingtreding.

Persoonsgegevens worden als volgt gedefinieerd :

Alle informatie over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon, als identificeerbaar wordt beschouwd een natuurlijke persoon die direct of indirect kan worden geïdentificeerd, met name aan de hand van een identificateur zoals een naam, een identificatienummer, locatiegegevens, een online identificateur of van een meer elementen die kenmerkend zijn voor de fysieke, fysiologische, genetische, psychische, economisch, culturele of sociale identiteit van die natuurlijk persoon (artikel 4 AVG).

Hieronder wordt begrepen in het kader van onze dienstverlening: Identificatie- en contactgegevens (naam, voornaam, e-mailadres, telefoonnummer, adres) betalingsgegevens en IP-adres, eventueel contactgegevens van een contactpersoon (naam, voornaam, telefoonnummer, Gsm-nummer), voorkeursdagen, kennismaking, rokers, huisdieren, inschrijving bij andere kantoren, dienstencheques, en andere aandachtspunten. Deze lijst is niet limitatief.

De rechtsgronden zijn de uitvoering van de algemene voorwaarden, het vervullen van wettelijke en reglementaire verplichtingen en/of een gerechtvaardigd belang, het aanbieden van diensten binnen NET=NET, marketing doeleinden. Deze lijst is niet limitatief.

Bij ontvangst van e-mails, heeft de Gebruiker te allen tijde de mogelijkheid om zijn toestemming hieromtrent in te trekken, of zijn voorkeuren te wijzigen, door een aangetekende brief of een e-mail te sturen naar info@netisnet.be.

NET=NET deelt enkel voor het overige de gegevens aan derden en alleen als dit nodig is voor de uitvoering van de algemene voorwaarden met de Gebruiker of om te voldoen aan een wettelijke verplichting.

NET=NET bewaart de persoonsgegevens niet langer dan nodig is. De NET=NET zorgt ervoor dat zijn werknemers die de persoonsgegevens verwerken, gebonden zijn aan een geheimhoudingsplicht voor alle gegevens die worden verwerkt. De geheimhoudingsplicht blijft bestaan na het einde van de dienstleverlening.

Indien NET=NET een verzoek of een bevel van een Belgische of buitenlandse toezichthouder zou ontvangen om (inzage in) persoonsgegevens of daarmee verwante informatie te geven, dan zal de NET=NET de Gebruiker onmiddellijk informeren.

De Gebruiker heeft het recht om zijn persoonsgegevens te raadplegen, te corrigeren of te verwijderen.

Ook heeft de Gebruiker het recht om de eventuele toestemming voor de gegevensverwerking in te trekken of bezwaar te maken tegen de verwerking van zijn persoonsgegevens door NET=NET. Daarbij heeft de Gebruiker het recht op gegevensoverdraagbaarheid. Dat wilt zeggen dat de Gebruiker bij NET=NET een verzoek kan indienen om de persoonsgegevens waarover NET=NET beschikt in een computerbestand naar de Gebruiker of een ander, door de Gebruiker genoemde organisatie, te sturen.

Een verzoek tot inzage, correctie, verwijdering, gegevensoverdraging van zijn persoonsgegevens of verzoek tot intrekking van uw toestemming of bezwaar op de verwerking van zijn persoonsgegevens, dient de Gebruiker te sturen per aangetekende brief of per e-mail naar info@netisnet.be. NET=NET verleent, voor zover dit mogelijk is, binnen een aanvaardbare termijn, al naargelang de aard van het verzoek, bijstand aan de Gebruiker voor het vervullen van de hierboven vastgestelde rechten van de gebruiker.

Na beëindiging van de dienstverlening zullen de persoonsgegevens, al naar gelang de keuze van de Gebruiker, worden gewist of terugbezorgd aan de Gebruiker. De kopieën zullen worden verwijderd, tenzij deze opslag van de persoonsgegevens Unierechtelijk naar Belgisch recht verplicht zou zijn.

 

Artikel 16. Overmacht

Bij overmacht wordt de uitvoering van de dienstverlening (tijdelijk) opgeschort. NET=NET is in dit geval niet aansprakelijk voor de niet-uitvoering van de dienstverlening. De Gebruiker kan bijgevolg geen schadevergoeding eisen.

Overmacht omvat alle uitwendige oorzaken, voorzien of niet voorzien, waarop NET=NET geen invloed kan uitoefenen, maar waardoor NET=NET niet in staat is haar verplichtingen na te komen. Hieronder wordt o.a. begrepen, oorlog en oorlogsgevaar, contingentering of ander overheidsmaatregelen, werkstaking, pandemieën en epidemieën, brand,… Deze lijst is niet limitatief.

 

Artikel 17. Aanvaarding

De Gebruiker en NET=NET komen overeen dat het afsluiten van deze overeenkomst door middel van digitale aanvaarding, dezelfde rechtskracht en hetzelfde effect zal hebben als de uitwisseling van originele handtekeningen, en dat in elke procedure die voortvloeit uit of verband houdt met deze algemene voorwaarden, elke partij hierbij afstand doet van elk recht om een verweer of verklaring van afstand op te werpen op grond van het afsluiten van een overeenkomst door middel van dergelijke digitale aanvaarding of het elektronisch bijhouden van de uitgevoerde overeenkomst.

De Gebruiker die, ondanks ontvangst van de algemene voorwaarden, weigert deze algemene voorwaarden ondertekend terug te bezorgen en/of digitaal te aanvaarden, maar die wel prestaties aanvaardt van de Werknemers van NET=NET, wordt geacht alle algemene voorwaarden uitdrukkelijk en onherroepelijk te hebben aanvaard.

De Gebruiker die de factuur m.b.t. de administratieve vergoeding betaalt, wordt geacht alle algemene voorwaarden uitdrukkelijk en onherroepelijk te hebben aanvaard.

 

Artikel 18. Wijziging

NET=NET houdt zich het recht voor om zijn algemene voorwaarden op elk moment te wijzigen. In geval van eenzijdige wijziging, zullen deze aan de Gebruiker worden meegedeeld via e-mail (of per post indien geen e-mailadres van de Gebruiker bekend is). De Gebruiker heeft een termijn van 2 weken om zijn betwisting mee te delen en de samenwerking kosteloos per aangetekende brief of per e-mail (administratie@netisnet.be) te beëindigen. In geval van afwezigheid van betwisting, treden de gewijzigde algemene voorwaarden in werking 2 weken na de kennisgeving.

 

Artikel 19. Aandachtspunten betreffende de veiligheid van uw huishoudhulp

1. Producten

Producten met gevarensymbool SGH05 (corrosief), SGH06 (Giftig), SGH09 (Gevaarlijk voor milieu), SGH08 (lange termijn gezondheidsschade) zijn niet toegelaten. De Werknemer mag hier niet mee werken. Voorbeelden van dergelijke producten zijn: Ammoniak, antikal, Cillit Bang, zoutzuur of Esprit de sel, ontstoppers, bijtende soda, benzine, brandalcohol, aceton, terpentijn, white Spirit, bleekwater (Javel – puur). Deze lijst is niet limitatief.

Met deze producten mag uw  wel werken: vloeibare allesreiniger, azijn, detergent en eco-producten…

Producten met een uitroepteken (GSH07) kunnen wel worden toegelaten als de Werknemer zich kan beschermen met bijvoorbeeld handschoenen. Daarom is het belangrijk dat de verpakking van het product goed gelezen wordt voor gebruik.

2. Trappen en trapladders

Soms moet de Werknemer een trapladder gebruiken. De meeste arbeidsongevallen gebeuren tijdens deze werken. Daarom willen we extra uw aandacht vestigen op volgende punten:

  • De trapladder moet voorzien zijn van een antislip oppervlak

  • De trapladder is voorzien van rubbers onder de poten, die het weggelijden voorkomen

  • De trapladder kan volledig geopend worden

  • De trapladder heeft maximum 3 tredes.

  • De trapladder moet stabiel zijn en mag niet wankelen

3. Ergonomisch werken

De Werknemer levert lichamelijk belastend werk. NET=NET leidt haar Werknemers op om ergonomisch te werken. Ook kan u uw steentje bijdragen door goed materiaal aan te schaffen zoals emmers met een stevig handvat en giettuit, microvezeldoeken, stelen van poetsmateriaal die min. 1.5m lang zijn of in lengte verstelbaar zijn.

4. Huisdieren

Voor de veiligheid van uw huishoudhulp is het belangrijk dat zij niet gehinderd worden door huisdieren tijdens het poetsen. Wij vragen u daarom uw hond of kat in een aparte ruimte te zetten tijdens de werken van uw huishoudhulp. Zodoende kunnen ongevallen door struikelen beter vermeden worden.

5. EHBO

Een ongeval is snel gebeurd, daarom vragen wij u in overleg met uw huishoudhulp de plaats van het EHBO-kit te bepalen. Het is echter niet toegelaten om medicatie ter beschikking te stellen aan de huishoudhulp. Zij dienen deze zelf mee te brengen.

6. Voorkomen van schade

Wij raden u aan om met uw huishoudhulp te overlopen welke producten en materialen mogen worden gebruikt op de verschillende oppervlakken in uw huis opdat er schade voorkomen kan worden. Verder is het niet toegelaten om kaarsen en/of theelichtjes te laten branden tijdens de aanwezigheid van uw huishoudhulp, dit kan het risico op brand verhogen. Ook het poetsen van lusters of verlichting is niet toegestaan.

7. Veilig gebruik van elektrische toestellen

Tijdens de dienstverlening worden er verschillende elektrische toestellen gebruikt o.a. stofzuigers, strijkijzers,… wij willen u vragen steeds na te kijken of deze toestellen in een goede staat verkeren. Er mogen geen draden beschadigd zijn of andere schade aan de toestellen. Indien er schade is aan een toestel mag uw huishoudhulp weigeren dit toestel te gebruiken. Zij dient u hiervan op de hoogte te stellen.

Ook stopcontacten moeten veilig en in goede staat zijn. Deze mogen dus niet loskomen uit de muur er mogen ook geen draden loshangen e.d.m. Tot slot is het niet toegelaten dat uw huishoudhulp schakelingen in de elektrische kast in uw woning uitvoert.

8. Covid-19

Voor de veiligheid van u en uw huishoudhulp vragen wij u:

  • De kamers op voorhand te verluchten

  • De huishoudhulp te laten werken in een kamer waar niemand aanwezig is

  • Geen niet-essentiële bezoeken te laten doorgaan wanneer uw huishoudhulp bij u aan het werken is

  • De mogelijkheid te voorzien om handen te wassen met een propere handdoek en vloeibare zeep

Wij vragen u ons en uw huishoudhulp onmiddellijk te verwittigen indien:

  • U besmet bent met of symptomen vertoont van Covid-19 of in geval van andere risicofactoren

  • Indien u of een gezinslid terugkeert uit een risicogebied

  • Begrip te tonen voor de extra handelingen die uw huishoudhulp dient te verrichten i.h.k.v. de coronamaatregelen.

9. Temperaturen

Wij vragen u om tijdens de wintermaanden uw verwarming aan te laten wanneer uw huishoudhulp bij u komt werken.

Ook is ramenwassen bij temperaturen van minder dan 0 graden Celsius niet toegestaan.

 

Artikel 20. Geschillen en nietigheid

Deze algemene voorwaarden en rechtsverhouding worden beheerst door het Belgische recht. Voor alle betwistingen zijn enkel de Rechtbanken van de woonplaats van de Gebruiker bevoegd.

U verklaart zich akkoord met alle algemene voorwaarden zonder voorbehoud.